آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

در زندگي روزمره شما با مسائل زيادي سرو كار داريد، اداره،

فعاليت‌هاي خارج از اداره، دوستان، خانواده و هزاران مورد ديگر.

اما چطور بايد از پس اين همه فعاليت، مسؤوليت و اجبار برآمد؟

تنها راه متعادل بودن است. يعني شما بايد به هر دو جنبه

روحي و جسمي خود به يك اندازه توجه كنيد، خوب بخوريد،

نرمش كنيد، اضطراب را از خود دور كنيد، با اطرافيان خود

ارتباط برقرار كنيد، اعتماد به نفس داشته باشيد و اهداف خود را مشخص كنيد... 

 

 

برای دریافت فایل پاور پویینت کلیک نمایید. 


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعیروشهاي برنامه ريزي
[ ] [ 10:18 ] [ فردانگار ]

 

 

بسیاری از محققان وجه تسمیه کاخ را انعکاس تصویر بیست ستون بر استخر زیبا و بزرگ عمارت می دانند وعده ای نیز واژه چهل را به نشان تعداد زیاد ستونها می دانند ( عدد چهل در ادب فارسی نشانگر تعدد و کثرت است ) و به روایتی این کاخ ابتدا چهل ستون داشته تا اینکه در بیست و یکم رمضان 1118 هـ.ق بر اثر سانحه آتش سوزی بییست ستون آن از بین رفته و اکنون آثار سوختگی در غرب عمارت دیده می شود .
باغ چهل ستون 67000 متر مربع مساحت دارد که در دوره شاه عبا س اول ساختمان کوچکی به صورت کوشک یا کلاه فرنگی در آن احداث گردید و در زما ن شاه عباس دوم توسعه یافت و چهلستون نام گرفت .


معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی و ایرانی و فرنگی است . عمارت چهلستون مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول 38 متر و عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر رو به شرق ساخته شده است ستونهای ایوان هشت ضلعی از جنس چوب چنار و کاج می باشند . چهار ستون وسط بر روی چهار شیر سنگی قرار دارد ، طراحی آنها به گونه‌ای است که دو شیر با یک سر نشان داده می شود . از دهان چهار شیر جلو ، آب به درون حوض می ریزد .
تالار مرکزی کاخ اختصاص به مهمانان خارجی و شخصیتهای کشورهای دیگر داشته است .
نقاشیهای موجود در تالار هر کدام واقعه‌ای تاریخی را به نمایش می‌گذارند که دو تا از این تابلوها ( جنگ شاه اسماعیل اول با سپاه عثمانی در چالدران و جنگ نادر شاه افشار با هندوها ) در زمان قاجاریه نصب شده است .
دو تخته سنگ حجاری شده شکل چهار شیر که در دو باغچه دو طرف معبر ورودی کاخ قرار دارد از بقایای عمارت سر پوشیده صفوی و آینه خانه به کاخ چهلستون منتقل شده است .
آثار پراکنده‌ای از دوران صفویه مانند سر در « مسجد قطبیه » سردرهای « زاویه در کوشک » و آثاری از مسجد درب جویباره یا پیربکران و« مسجدآقاسی » را برای محافظت به این کاخ انتقال و بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی نصب کرده اند .

برگرفته از toca.ir


موضوعات مرتبط: عكس
برچسب‌ها: علوم اجتماعینمای کامل چهل ستون در یک عکس
[ ] [ 10:4 ] [ فردانگار ]

 

اگر کسی از فضا به زمین نگاه کند، زمین را سیاره‌ای آبی رنگ و پر از آب خواهد دید. حجم کل آب‌های موجود در کره زمین، رقمی در حدود ۱٬۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب تخمین زده شده‌است.

اگر چه حجم کلی آب‌های موجود بر روی زمین نسبتاً زیاد می‌نماید اما متجاوز از ۹۷٪ این آب‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها متمرکز هستند و حدود ۲٪ نیز به صورت یخ و یخچال‌ها در مناطق قطبی تجمع یافته‌است. از یک درصد آب باقی مانده نیز بخش زیادی در اعماق زمین بوده که استخراج آن مشکل و از دسترس انسان به دور است. بعضی بر این باورند که جنگ بعدی یا همان جنگ جهانی سوم بر سر آب می‌باشد که بعضی از کشورها با کمبود آب مواجه شده و به کشورهای پرآبتر حمله وآنها را تصرف مینماید در این جنگ همیشه قویترها پیروزاند

آب‌های موجود در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اتمسفر (آب قابل بارش) فقط ۰٫۰۱۴۲ درصد کل آب‌های جهان را تشکیل می‌دهند که رقم بسیار اندکی است. و این در صورتی است که اگر آب‌های موجود در سراسر کره زمین به طور یکنواخت در سطح دنیا توزیع شود ارتفاعی برابر ۲٫۷۴۵ متر را تشکیل خواهد داد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیگستردگی اب در کره زمین
[ ] [ 13:50 ] [ فردانگار ]

 

 

غروب سرخ فام زیبا با آن همه رنگ های بهم آمیخته و موّاجش ، یکی از لدپذیر ترین مناظر طبیعی است. به هنگام تماشای این منظره شاید هم به خود گفته باشیم :« اوه، خورشید چه قرمز شده!!»

البته باید بدانیم که این خود خورشید نیست که هنگام غروب، قرمز می شود . بلکه این تنها نظر ماست که در آن لحظه ی خاص ، خورشید را بدینگونه جلوه گر می یابیم . 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیغروب افتابعلت سرخی
ادامه مطلب
[ ] [ 13:45 ] [ فردانگار ]

 

 

اقیانوس ها هنوز از بسیاری جهات به صورت معمایی بزرگ برای ما باقی مانده اند.


ما حتی نمی دانیم عمر اقیانوس ها چقدر است. اما گویا این مسلم است که در مراحل نخستین تکامل زمین ، هیچ اقیانوسی وجود نداشت.

امروزه در عمق اقیانوس ها کاوش می کند تا چیزهای بیشتری درباره شان بفهمد.

کف اقیانوس را در عمق سه هزار و ششصد متری ، گلی نرم و لجن مانند، به رنگ زنگاری ، پوشانده است . 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیگودترین اقیانوس
ادامه مطلب
[ ] [ 13:39 ] [ فردانگار ]

 

قلعهٔ اژدهاپیکر در شهرستان لارستان بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر می‌باشد. بین این تپه و تپه‌ای که «قلعهٔ نارین» بر روی آن ساخته شده، دره ای تنگ وجود دارد که مسیر رودخانهٔ خشکی (رودخانه فصلی) به نام رودخانه (وروند) می‌باشد. آثار ساختمان سد مسقف بین دو تپه نیز تا به امروز اندکی باقی است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر لار، بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است. دیوارهای خارجی آن ساختمان مربع شکل و به ابعاد ۵/۴×۵/۴ متر و ارتفاع آن ۹ متر می‌باشد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعه اژدهاپیکرشهرستان لارستان
ادامه مطلب
[ ] [ 14:11 ] [ فردانگار ]

 

نمای شرقی ارگ كريمخان زند - شيراز




ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیارگ کریم‌خانشیراز
ادامه مطلب
[ ] [ 14:8 ] [ فردانگار ]

 

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده‌است.

مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است.

قلعه اردشیر دیگر قلعه باستانی این شهر است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعه دختر کرمان
[ ] [ 14:6 ] [ فردانگار ]

 دژ هیور (به انگلیسی: Hever Castle)‏ نام یکی از قلعه‌های انگلستان در نزدیکی ادنبریج در کنت است که باغ زیبایی به سبک ایتالیایی دارد. گفته می‌شود که هنری هشتم، پادشاه انگلستان همراه با آن بولین، پیش از ازدواج با او به‌عنوان دومین همسرش در این دژ اقامت داشتند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدژ هیور
[ ] [ 14:4 ] [ فردانگار ]

 

برج لندن قلعه‌ای تاریخی در مرکز لندن است که در سمت شمالی رود تیمز واقع شده‌است. در نقطه‌ای که اکنون این برج قرار گرفته احتمالاً ابتدا یک دژ بریتانیایی و سپس یک دژ رومی وجود داشته‌است. شاید ساکسون‌ها هم در این نقطه صاحب دژی بوده‌اند. بعد، ویلیام فاتح دستور ساختن یک برج سفید را داده‌است. که از قدیمی ترین قسمت‌های قلعه نظامی حاضر است. قسمت‌های مهم دیگر بنا هم، در زمان حکومت هنری سوم (۱۲۷۲-۱۲۱۶) ساخته شده‌اند. این برج یکی از ترسناک ترین ساختمان‌های دنیا نیز قلمداد می‌شود بی‌شک ناشی از تعداد زیاد اعدامها، قتل‌ها و شکنجههایی است که در هزار سال گذشته در پس دیوارهای این محل صورت گرفته‌است. بارها و بارها گزارش شده‌است که افراد مختلفی در دور و اطراف برج روح دیده‌اند. در یک نیمه شب زمستانی در سال ۱۹۵۷ یکی از نگهبانان از صدای برخورد یک شی به سقف از جا پرید. وقتی برای پیگیری و بررسی از اتاقک بیرون رفت موجودی سفیدرنگ و بی‌شکل را دید که بر روی برج قرار گرفته‌است. مدتی بعد آنها دریافتند که لیدی جین‌گری در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ درهمان محل سرش از بدنش جدا شد. شاید سرشناس‌ترین سکنه برج لندن روح آن بولین باشد. او یکی از همسران هنری هشتم بود که در سال ۱۵۳۶ در این برج سرش زیر گیوتین گذاشته شد. روح او در مواقع بی‌شماری دیده شده‌است گاهی سرش را در دست دارد و بر روی برج سبز یا در کلیسای سلطنتی برج قدم می‌زند. دیگر ارواح این برج، روح هنری ششم، توماس بکت و سر والتر رالی می‌باشند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیبرج لندنقلعه‌ تاریخی
[ ] [ 13:48 ] [ فردانگار ]

 

کالاماتا (به یونانی: Καλαμάτα)‏ نام شهری تاریخی در کرانه دریای مدیترانه و در جنوب کشور یونان است.

شهر کالاماتا در استان پلپونز واقع شده است.

کالاماتا را شهر درختان زیتون می‌نامند و زیتون کالاماتا در رستوران‌های کشورهای غربی محبوبیت دارد. عسل این شهر نیز معروف است.

دارا بودن فرودگاه، پایانهٔ راه‌آهن، بندرگاه بزرگ و پایانه اتوبوس باعث شده تا شهر کالاماتا مرکزی مواصلاتی برای منطقهٔ پیرامونی خود و بخشی از جنوب پلپونر به‌شمار می‌آید. در تابستان خط کشتی‌رانی به جزیره کرت نیز از کالاماتا برقرار است.

نام این شهر را برگرفته از واژه‌های «کالا اُماتا» یونانی دانسته‌اند که به معنی «چشمان زیبا» است. یک کلیسای بیزانسی، یک دژ مربوط به سدهٔ سیزده و یک موزهٔ باستان‌شناسی از نقاط دیدنی این شهرند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکالاماتاشهر تاریخیکرانه دریای مدیترانهجنوب کشور یونان
[ ] [ 13:45 ] [ فردانگار ]

 

قلعهٔ سنت آنجلو یا کاستل سنت آنجلو (به ایتالیایی: Castel Sant'Angelo به معنای قلعهٔ فرشتهٔ مقدس)‏ که پیشتر با نام آرامگاه هادریان (به ایتالیایی: Mausoleo di Adriano)‏ شناخته می‌شد ساختمانی مدور و استوانه‌ای‌شکل واقع بر کرانهٔ رود تیبر در شمال غربی مرکز تاریخی شهر رم در ایتالیا است. این بنا نخست توسط هادریانوس، امپراتور روم به‌عنوان آرامگاهی برای او و خانواده‌اش ساخته‌شد اما بعدتر در طول تاریخ با انجام تغییراتی در آن به عنوان آرامگاهی برای چند امپراتور دیگر و خانواده‌هایشان، دژ، زندان و پناهگاهی برای پاپها و پادگانی برای نیروهای ناپلئونی نیز مورد استفاده قرار گرفت. این ساختمان امروزه تبدیل به موزه شده‌است. 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعهقلعه سنت آنجلوکاستل سنت آنجلCastel Sant'Angeloآرامگاه هادریانایتالیا
ادامه مطلب
[ ] [ 13:38 ] [ فردانگار ]

 

 تيك ها حركات غيرطبيعي، ناگهاني، سريع و تكرار شونده اي هستند كه ممكن است افراد در مرحله اي از زندگي خود به آنها دچار شوند. تيك به فرم هاي گوناگون مانند پلك زدن پياپي، صاف كردن گلو، توليد صدايي خاص، شكلك درآوردن، بالا انداختن شانه ها، فين فين كردن و سرفه كردن ديده مي شود.
تيك در كودكان پنج تا 15 ساله (به ويژه پسران)، افراد وسواسي و افراد با بيش فعالي و نقص توجه شايع تر است. اگرچه مي توان تيك ها را به طور ارادي و براي مدتي كوتاه مهار كرد، ولي كنترل ارادي آنها به تلاش ذهني زيادي نياز داشته و باعث ايجاد اضطراب مي شود.
تيك ها با خستگي، اضطراب و استرس بروز كرده يا شديد مي شوند. در هنگام فعاليت هاي ارادي و تمركز ذهني كاهش مي يابند و در هنگام خواب از بين مي روند.
بيشتر بيماران نيازي به درمان دارويي ندارند. بايد عوامل آغازگر تيك شناخته شده و فرد از آنها اجتناب كند. درمان هاي دارويي در مواردي كه تيك باعث اختلال در انجام فعاليت هاي روزانه و فعاليت هاي شغلي، تحصيلي و اجتماعي فرد شده است به كار مي رود.
 


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیتیک عصبیتیک
[ ] [ 13:18 ] [ فردانگار ]

مى گويند درجهان هم آدم خوشبين لازم است و هم آدم منفى گرا. به قولى آدم خوشبين هواپيما مى سازد و آدم بدبين چتر نجات اختراع مى كند. منتها معروف است كه بسيارى از ما ايرانى ها به خاطر تاريخ گذشته مان همه چيز را يا سفيد مى بينيم يا سياه. هنگامى كه شرايط بر وفق مرادمان نيست دنيا را سياه مى بينيم و تنها به منفى بافى مى پردازيم. اين درحالى است كه مطالعات اخير نشان داده منفى گرايى مسرى است و نظرات منفى ديگران بسيار بيشتر از نظرات مثبت آنها روى افراد تأثير مى گذارد. در نتيجه لحظاتى هست كه احساس مى كنيم دور و برمان پر ازامواج منفى است و ما در دنيايى از نااميدى غرق شده ايم. 


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیانسان منفی گرادید منفی
ادامه مطلب
[ ] [ 13:2 ] [ فردانگار ]

 


حدود 55 درصد سطح ايران را كوه فراگرفته و 45 درصد آن را جلگه ها و دشت هاي پهناور و درياچه ها و هامون ها (بیابان ها) و نمكزارهاي متعدد زيرپوشش قرار داده اند. كوه هاي ايران به چهار رشته شمالي، زاگرس، مركزي و باختری (شرقی) تقسيم مي شوند.

رشته شمالي يا البرز كه درازاي آن به 950 كيلومتر بالغ مي شود و مساحتي معادل 51500 كيلومتر مربع يا حدود سه درصد مساحت كشور را زير پوشش قرار داده است، بخشي از چين خوردگي هاي بزرگ آلپ و هيماليا است. اين رشته از استان اردبيل شروع شده و رو به شرق از جنوب درياي خزر مي گذرد و در شمال خراسان به كوه هاي شرقی ايران مي پيوندد. بلندترين نقطه ايران يعني كوه دماوند با بلندي 5671 متر در اين رشته جاي دارد. كوه هاي ديگري چون علم كوه (4650 متر)، سياهلان (4175 متر)، پالون گردن (4375 متر) و شاهوار (3945 متر) نيز در همين رشته قرار دارند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیرشته کوه های ایران
ادامه مطلب
[ ] [ 11:36 ] [ فردانگار ]

 

 

آبراه پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط می‌دهد.

این آبراه که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان ایجاد گشته‌است یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آبراه‌های جهان است.

در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو ۲۲۵۰۰کیلومتر مسافت دارد، عبور از آبراه پاناما این مسافت را به ۹۵۰۰کیلومتر کاهش می‌دهد.

در گذشته کشتی‌ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی می‌روند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکانالآبراه پاناما
ادامه مطلب
[ ] [ 11:28 ] [ فردانگار ]

 

آبراه سوئز (به عربی: قناة السویس) کانال یا آبراهی ساخته شده به‌دست انسان است که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخه‌ای از دریای سرخ است متصل می‌کند. این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌است. آبراه سوئز به عنوان میانبری برای کشتی‌هاو قایق هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت و آمد می‌باشند، ساخته شده‌است تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکانال سوئتاریخچهٔ کانال سوئز
ادامه مطلب
[ ] [ 10:40 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ